لحمة زي الزبدة - El Hanim
لحمة زي الزبدة

لحمة زي الزبدة

اعجــاب
653 مشـاهدة
منذ سنتين

مساء الفل يا هوانم
النهاردة ميعادنا مع أسهل وصفة ممكن تتخيلوها … الوصفة إللي بتخلي حتة اللحمة عبارة عن حتة زبدة … الوصفة اللي هتخليكي تبقي متقمصة دور الشيف بوراك التركي إللي بيمسك حتة اللحمة تتفصص من إيده وتقع من العظم … وعلي الرغم من إن شكل الوصفة صعب لكن هي من أسهل ما يمكن.
الطريقة دي اسمها Butter Roasting بالانجليزي.
كل المطلوب منك:
هتجيبي موزة ضاني أمامية.
وملح وفلفل أسود وبابريكا وكوباية كبيرة سمنة الهانم.
و بما إن العالم كله بيتجه  للتوفير واستخدام كل الخامات الموجودة في التلاجة، إحنا هنعمل كدة برضوا، هنطلع كل الخضار إللي في درج التلاجة (طماطم، جزر، كرفس، فجل، كزبرة، بقدونس، بصل، مشروم، فاصوليا وبطاطس أو أي حاجة عندك) وإللي بقاله كذا يوم وبقي طري وشكله مش محبب للنفس أوي زي الخضار الطازج وهنقطع كل ده و هنحطها بمياه الغسيل بتاعتها في الصينية إللي هتدخل الفرن.
الأول هنتبل بملح وفلفل وبابريكا وحطي الملح في الأول متخافيش.
الملح مش بيخلي اللحمة تطول علي النار … دي إشاعة مغرضة ده العكس هو الصحيح.

بعد الملح والفلفل والبابريكا هندهن كل الموزة الضاني بسمنة الهانم ونغطيها بيها وبعد كدة هنغطيها بكذا ورقة فويل وتبقي محكومة الإغلاق.
الفرن لازم يبقي سخن من الأول وندخل الصينية علي درجة حرارة متوسطة 160 مئوية.
في نقطة مهمة هنا بقي … إحنا محتاجين نفتح الفرن كل ٢٠ دقيقة ونشيل الفويل ونعمل عملية اسمها Arosser يعني بنجيب من كل السوائل إللي بتنزل من اللحمة والخضار ونحطها تاني علي اللحمة ونغطيها تاني وندخلها الفرن المهم مش عايزينها محطوطة علي أرضية الصينية عشان مش عايزينها تتسلق إحنا عايزنها تتحمر فخليكوا متأكدين إن الموزة فوق كل بواقي الخضار إللي عندكم … طيب هنعمل كدة كام مرة … حسب وزن الموزة يعني لو كانت كبيرة هنعمل كدة أربع أو خمس مرات حسب درجة التسوية المطلوبة … لو وسط هتبقي ٣ أو أربع مرات لغاية ما تحسي إنها بقت طرية تمام وبتفك من نفسها.
في اللحظة دي شيلي ورق الفويل و شغلي الشواية لمدة ربع ساعة بس لغاية ما تاخد اللون المحمر الجميل .. و ساعتها تقدري تعملي عليهم الشو التركي زي ما تحبي
و بالهنا والشفا يا هوانم
كتب بواسطة المدون وناقد الطعام محمد صلاح
#الهانم #قصة_تانية_خالص #بهاريز_صلاح

مـواضيـع تـانيـة تهـمـك يـا هـانـم


اشترك فى القائمة البريدية ليصــلك أخــر الاضـافــات وأخــر الوصفـــات

اترك تعليقاً