الشيش طاووق - El Hanim
الشيش طاووق

الشيش طاووق

اعجــاب
857 مشـاهدة
منذ سنتين

النهاردة الأكلة بتاعتنا بيحبها الصغير قبل الكبير وعلى الرغم من بساطتها بس فيها شوية حركات بسيطة يا تخليها تبقى وهمية و لذيذة جدا زي المطاعم
(ودي طبعا ليها سر وإحنا هنعمله النهاردة)
يا إما تبقي ناشفة وملهاش طعم.
النهاردة يوم الشيش طاووق الشيش طووق لازم حتما ولابد يجي من الوراك !!! ليه لازم من الورك عشان الورك ماليان دهون أكتر من الصدر وأنسجته أخف من الصدر برضه فبالتالي الدهون بتديله طعم أحلى وتسوية أسرع.
فاهنجيب الوراك ونقطعها مكعبات متوسطة الحجم.
إحنا هنعمل تتبيلتين تتبيلة لمدة ساعة وتتبيلة نخلي الفراخ فيها مش أقل من ست ساعت ولحد بالكتير ١٢ ساعة.
١- التتبيلة الأولى نبشر بصلة كبيرة كويس وناخد الميه بتاعتها بس … أنا مش عايز التفل بتاع البصل … تفل البصل لما بيتحط على النار بيشيط ويتحرق الأول والفراخ ما بتكونش إستوت … مية البصل تتصفى الأول كويس وأحط عليها نص كوباية ليمون وفلفل أسود … فقط لاغير و أحط فيها الوراك لمدة ساعة بس كفاية … ليه ساعة؟ عشان البصل وعصير الليمون تقريبا عملوا نوع من أنواع التسوية للفراخ لأن الليمون حامض أو بمعنى أصح أسيد … فهو كدة عمل تسوية جزئية للفراخ.
٢- نطلع ونحط في التتبيلة التانية .. إللي هي عبارة عن: علبتين زبادي ..أربع فصوص توم مهروسين ..

٣ معالق كبار مسطردة ناعمة أو وسط .. معلقة بابريكا حمرا .. فلفل أسود ناعم. وتبات في التلاجة لحد تاني يوم ونطلعها قبل التسوية بساعة عشان تاخد درجة حرارة الغرفة ونحط عليها الملح بتاعنا بعد نص ساعة و نسويها على طول … مش ملاحظين إن إحنا محطناش ملح غير قبل التسوية بنص ساعة بس !!!! عارفين ليه !!؟؟
عشان أغلب الناس بتحط الملح في التتبيلة وتخليها تبات في التلاجة أو تتبل وتتحط في الفريزر فاإللي بيحصل إن الملح يسحب كل السوايل إللي جوه قطعة الفراخ أو الشيش .. و لما تيجي تسوي تاني يوم تلاقي الفراخ ناشفة واتحرقت بسرعة عشان مفيهاش السائل إللي بيديها الطعم أصلا. طيب خلاص تبلنا وظبطنا كل حاجة… هنعمل إيه بعد كدة؟ ممكن نحط خضار نشويه مع الشيش زي البصل القورمة .. فلفل ألوان … مشروم .. زي ما تحبو. نيجي لنقطة الشوي أو التسوية بقي: لو هنشوي على الفحم والسيخ حديد يبقي خير وبركة السيخ كله على بعضه هيستوي بالظبط في ٤ دقايق عشان سخونية السيخ هتسوي قلب الفراخ من جوة كمان
(خدو بالكم الفراخ مش زي اللحمة ممكن تتاكل نص تسوية .. الكلام ده في اللحوم الحمرا بس … اللحوم البيضاء لأ تجيب تسمم علي طول)

لو هنسوي في سيخ خشب على الفحم يبقي لازم يتنقع في الميه بالكامل قبلها بنص ساعة عشان مش أول ما يتحط على النار يتحرق .. وهياخد في حدود ٥ دقايق. و لو هتسوي في سيخ خشب على الطاسة طبعا كل ناحية من الشيش بتاخد دقيقتين تسوية يعني في حدود ٧ دقايق تقريبا للسيخ.
لو هتسوي في الفرن يبقي ممكن يتحط في الأسياخ الخشب المنقوعة في الميه دي لمدة نص ساعة على درجة حرارة ١٨٠ و لو مفيش أسياخ عادي برضه. لو هنسوي على الطاسة من غير سيخ يبقى لازم تكون الطاسة سخنة جدا وفيها شوية زيت خفيف سخن برضه وأحط الشيش فيها وأول ما ياخد لون أقلب الناحية التانية وهكذا لحد ما يستوي.
ليه وقت التسوية معانا قليل كدة … عشان إحنا قولنا دي وراك بتستوي أسرع … وعشان حطيتها في حمض إللي هو الليمون و البصل وده سواها تسوية جزئية فا مش محتاج أدوس عليها في التسوية أووي إلا لو قلبها لسة مستواش.
و اول ما هتطلع من النار هتكون اتشوت وفي نفس الوقت طرية وجميلة ومفيهاش ريحة الحرق … يادوب لون الكراميل الجميل ده … و تقدموها جنب مكرونة أو رز ومعها شوية طحينة بالثوم والبقدونس
و بالهنا والشفا يا هوانم
#الهانم #قصة_تانية_خالص #بهاريز_صلاح

مـواضيـع تـانيـة تهـمـك يـا هـانـم


اشترك فى القائمة البريدية ليصــلك أخــر الاضـافــات وأخــر الوصفـــات

اترك تعليقاً